26 augusti 2009

En liten magnet

1799-1800

Jag har kämpat ner mina tilltagande fördomar mot historiska romaner, för undantaget de svenska, (där man inte ens talar om denna genre), så har även dessa en tendens att fastna i ett visst klichéträsk och i ett språk utan större litterära ambitioner. Men nu på pocketutbytet hittade jag boken Musik & Tystnad, jag är hopplös, alltid dessa omslag - Goyas Den avklädda Maya - och årtal - 1629 - som drar mig till sig, och för ett ögonblick spelar det ingen roll vad det är för bok. Musik & Tystnad handlar dessutom om det danska hovet, även detta slår an några strängar hos mig (ända sedan Livläkarens besök, men det behöver väl inte ens nämnas) och så att det i centrum står en ung lutspelare, jag som älskar Monteverdis och Alessandro Scarlattis madrigaler, ackompanjerade med luta, ja, alltså tas boken med hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar