6 september 2009

Min stora ljuva skuld

Det är ett fantastiskt stort lugn efter stormen ute. Jag försöker tänka på den 14 september med ett liknande, inbördes lugn.

*

Jag har beställt fyra böcker från Adlibris. Böckerna i fråga - efter långt övervägande - är den oersättliga Malina, Edelcrantz förbindelser som jag tyckte om, 73 poems av e.e cummings bara för att han är så bra samt Ulysses av James Joyce. Ulysses som jag velat läsa ända sedan vi läste sista sidan ur den på svenskan förra året, som exempel på modernistisk litteratur, och denna så ofta påstått besvärliga stream of consciousness tycktes för mig äga en alldeles säregen rytmisk skönhet, särskilt sista meningen ja sade jag, ja, jag vill ja eller engelskans Yes I said yes I will Yes, finns det något vackrare? tänkte jag. Jag blev alltså betagen, men har inte vågat ge mig i kast med bibliotekets exemplar, då det trots allt rör sig om ett närmare 1000 sidigt verk utan egentliga punkter eller skiljetecken, och jag befarade att det skulle krävas flera omlån innan den var utläst. Men vad är inte bättre än att helt enkelt köpa boken! (Om inte annat så bara för den där sista sidans skull.) Ingen stress, ingen press. Länge leve Mammon, och konsumtionsguden. (Usch nej, ta inte den sista meningen på allvar).

Detta brott mot mitt löfte att inte köpa böcker fram till jul kan jag endast motivera med att jag inte anser denna bokbeställning inkräkta särdeles på min nuvarande ekonomi, och jag kommer dessutom att behöva ha någonting att skämma bort mig med efter examina. Men låt oss uttrycka det i klartext; jag är en svag människa som inte klarat av att hålla ett löfte till sig själv och som faller för primitiv självtillfredställelse. Svag men glad.

6 kommentarer:

  1. Svar: jag har haft blogspot förut, och kan kodmallerna där ganska bra, men jag gillar inte själv aupplägget där :P

    SvaraRadera
  2. Ulysses är skitbra, kul att du föll för den. Stilen varierar dock ordentligt kapitel och ibland stycken emellan -- det är, såvitt jag minns, bara i sista kapitlet punkter och kommatering lyser med sin frånvaro. Exempelvis är ett kapitel skrivet som en medeltida riddarroman, ett annat som en torr avhandling med frågor och detaljerade svar.

    SvaraRadera
  3. FY NOÉMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vänta bara tills nästa gång jag ser en gul bil i din närhet, mohahahahhaha, så skall du få straff! >:D xD

    SvaraRadera
  4. Hej anonyma Nene,

    Haha, jag får redan fantomsmärtor! Jag vet att du varit på Blogspot förut, men jag undrade just om inte upplägget också går att ändra i kodmallarna?

    SvaraRadera
  5. Hej Skymning!

    Låter intressant. Som sagt, ser jag fram emot att läsa den!

    SvaraRadera