16 maj 2010

Utställningen vol. 2 & bokinköp i vanlig ordning

Jag var till Stockholm igår och besökte Rubens & Van Dyck - utställningen. Fastnade särskilt framför Van Dycks porträtt av Maria Louisa de Tassis (bild här, jag ser nu till min förvåning att hon var mycket mer fänglsande på utställningen, just där och då, i det ljuset). Det var underbart att se alla tavlor, jag älskar den holländska barocken --- saknade dock Van Dycks gambaspelande flicka, hade på något vis fått för mig att den också skulle finnas med på utställningen. Sista timmen tillbringades återigen i salarna Sverige, Europa 1700-tal samt Frankrike 17oo-tal där jag till min förtjusning såg flera målningar av Chardin och Watteau. Och Boucher! Ibland skulle jag bara vilja flytta in i det där museet och vandra genom salarna dagarna i ända. (Vad jag inte tycker om förresten: beskrivningarna intill vissa tavlor. Jag har hemskt svårt för försök att göra saker och ting mer lättillgängliga genom ett modernt och ledigt språkbruk. Exempelvis skrevs det om Bouchers Pensent-ils au raisin? att den typ förblir modern tack vare sina erotiska undertoner och att visst ser det ut som att paret är ute på en dejt? Någonting i stil med det. Jag minns bara att texten frågar det. Eller att det vid en annan tavla stod att Amor var Venus sidekick. Usch).

Vad mer? Jag gick in på flera Akademibokhandlar, fick syn på Richard Holmes The Age of Wonder - How the Romantic Generation Discovered the Beauty and Terror of Science, som legat på min Adlibris-önskelista i jag vet inte hur många månader nu. Men jag hade tyvärr inte råd med den, köpte därför The Great Gatsby och The Picture of Dorian Gray för mer överkomliga 29 kr/st. Båda i gröna Penguin-utgåvor. Jag minns en tid då jag i avsky vände mig bort från dessa simpla, gällt gröna omslag - nu kände jag mig tvärtom tilltalad av anspråkslösheten - bara titeln mot en grön bakgrund. Båda är böcker jag velat läsa länge, jag hoppas att båda är bra, dvs att jag tycker om dom. För jag hatar verkligen att ha klassiker i min bokhylla som jag inte tycker om. Det blir ju jättedåligt. Någon får syn på dem, säger: Åå, du har [valfri klassiker]! Visst är den bra? - Njaa, jag tyckte inte om den. - Jaha. Men varför har du den då?

Och så finns det förmodade svaret klart formulerat i denne hypotetiske persons huvud, nämligen - För att den är en klassiker. Och så köpte jag den bara i hopp om att jag skulle tycka om den. Ja, ni fattar...
...Eller så är det här bara mina egna nojjor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar