16 december 2010

Szymborska, Szymborska!

Född

Så detta är hans mamma.
Den där lilla kvinnan.
Den gråögda anstifterskan.

Båten som för åratal sedan
förde honom till stranden.

Från den tog han sig ut
i världen,
i ickeevigheten.

Föderskan av den man
som jag går med genom eld och vatten.

Så detta är hon, denna enda
som inte har valt honom
färdig och komplett.

Ensam fångade hon upp honom
i skinnet som jag känner,
band honom vid skelettet
som är dolt för mig.

Ensam såg hon ut
dessa gråa ögon
med vilka han har sett på mig.

Så detta är hon, hans alfa.
Varför visade han henne för mig?

Född.
Så även han är alltså född.
Född som alla andra.
Liksom jag, som ska dö.

Son till en verklig kvinna.
Kommen ur kroppens djup.
En vandrare till omega.

Utlämnad
åt sin egen frånvaro
från alla håll,
i varje stund.

Och hans huvud
är ett huvud som dunkas i en vägg
vilken, än så länge, ger efter.

Och hans rörelser
är ett upphävande
av den allmänna domen.

Jag förstod
att han redan färdats halva vägen.
Fast det sade han inte till mig,
nej.

- Det här är min mor -
sade han bara.

Wisłava Szymborska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar