17 januari 2011

Den lilla listan

1. Alison Bechdel, Fun Home
2. Evelyn Waugh, En förlorad värld
3. Simone de Beauvoir, Den inbjudna
4. Christopher Isherwood, En enda man
5. Etgar Keret, Goda intentioner
6. John Fowles, Samlaren (2x)
7. J.D Salinger, Räddaren i nöden
8. Kristina Hultman, Undersökningen eller When I woke up this morning I felt so gay
9. Bernhard Schlink, Högläsaren
10. Emily Brontë, Svindlande höjder
11. Ian McEwan, Amsterdam
12. Daniel Åberg, Vi har redan sagt hej då
13. Gertrud Hellbrand, Vinthunden
14. Jette A Kaarsbøl, Din nästas hus
15. Jette A. Kaarsbøl, Den stängda boken (2x)
16. Alexandre Dumas, Drottningens halsband I
17. W.S Maugham, Teater
18. Németh László, Iszony I
19. Németh László, Iszony II
20. Therese Bohman, Den drunknade
21. Zolnay Vilmos, A művészetek eredete
22. P.G Woodhouse, Jeeves Takes Charge
23. Olga Tokarczuk, Löparna
24. Roberto Bolaño, De vilda detektiverna
25. Daniil Charms, Brev ur rockärmen
26. Calixthe Beyala, Ännu talar träden
27. Agnes von Krusenstjerna, Den blå rullgardinen
28. Agnes von Krusenstjerna, Kvinnogatan


Detta alltså böckerna jag läst förra året. För den som funderar över nr 18-19 och 21: det är ungerska böcker det är frågan om. Den första titeln kan väl närmast översättas med ordet skräck (möjligen ett lite för starkt ord som inte beskriver den mer ihållande känsla som iszony är, men vad gör man). Nr 21 kan översättas med Konstarternas ursprung, en bok som har förändrat mitt sätt att se på den mänskliga civilisationen - ja, världen. Min ambition är att en vacker dag översätta den till svenska, och helst även engelska så att den kan nå många läsare. Detta alltså ett verk som praktiskt taget tegs ihjäl då den kom ut i Ungern på 70-talet och har sedan dess fallit i glömska, trots sitt på många sätt banbrytande innehåll.

Jag hade inga planer på att sammanställa en sådan här lista, men så bläddrade jag igår i läsdagboken och såg på året som gått och kunde även konstatera att detta nog är sista året (ett tag framöver) som min personliga smak speglas i mina läsval. Personlig smak och personlig smak, förresten, mycket har jag ju hittat genom bloggar, rekommendationer m.m

Det är roligt hur man kan transporteras tillbaka i tiden, in i en viss sinnesstämning genom en enda boktitel. Det är därför jag skriver läsdagbok. Dock är förlusten av spegeln för mina preferenser till förmån för litteraturvetenskaplig kurslitteratur ingalunda något jag sörjer över, tvärtom... Idag var jag på kursens introduktionsföreläsning och förutspår en spännande termin rörande texter och böcker som skall läsas...!

Idag köpte jag även Julio Cortázars Hoppa hage. På ett antikvariat. Jag blev så glad när jag fick syn på den, denna titel som är tillfälligt slut hos Adlibris och som jag lånade från biblioteket men var tvungen att lämna tillbaka pga tidsbrist! Jag får nog fortfarande vänta till ett lov med denna bamsing (stor bok, 605 sidor), nu är jag bara lycklig över att få äga den. Det står förresten Recensionsex tryckt på den tjocka kortsidan, utgåvan är från 1989. Tänk, en gång har en kritiker (förmodar jag) hållit i den...

2 kommentarer:

  1. Kunde "fruktan" vara en bättre översättning?

    SvaraRadera
  2. Skymning: Svårt det här. Både ja och nej. Det är väl som en kombination av fruktan, äckel, avsmak...

    SvaraRadera